Informacje o wydarzeniu
Dlaczego warto wziąć udział w warsztatach:
Zapraszamy na dwudniowe warsztaty, które dostarczą praktycznej wiedzy i narzędzi w kluczowych obszarach działalności deweloperskiej. Podczas wydarzenia przybliżymy pierwsze doświadczenia w stosowaniu Nowej Ustawy Deweloperskiej, w tym interpretację przepisów, zarządzanie umowami deweloperskimi i rezerwacyjnymi, a także strategie minimalizacji ryzyk prawnych. Omówimy również zarządzanie kontraktami budowlanymi, wyzwania związane z prawem konsumenckim oraz odpowiedzialnością za wady lokali w relacji deweloper-wykonawca-nabywca. Drugi dzień skupia się na reformie planowania i zagospodarowania przestrzennego, analizie zasad obliczania powierzchni użytkowej lokali, a także nowych warunkach technicznych budynków. Na zakończenie poruszymy temat dostosowania inwestycji do wymogów zero emisyjności, omawiając nowoczesne technologie, integrację z OZE oraz wyzwania związane z nowymi standardami emisyjnymi. Warsztaty to okazja do zdobycia praktycznej wiedzy, poznania najnowszych regulacji i dobrych praktyk, a także wymiany doświadczeń z ekspertami i branżowymi praktykami.
Główne zagadnienia:
- Podsumowanie pierwszych doświadczeń w stosowaniu Nowej Ustawy Deweloperskiej
- Umowy deweloperskie i rezerwacyjne w świetle aktualnych przepisów –strategie i eliminacji ryzyk prawnych
- Zarządzanie kontraktami budowlanymi – kluczowe aspekty i wyzwania
- Prawo konsumenckie w działalności dewelopera
- Zakres odpowiedzialności za wady lokali w relacji nabywca-wykonawca-inwestor
- Zmiany w zakresie reformy planowania i zagospodarowania przestrzennego a proces inwestycyjny
- Wyzwania związane z obliczaniem powierzchni użytkowej lokali
- Nowe warunki techniczne jakim muszą odpowiadać budynki i ich usytuowanie
- Wyzwania związane z dostosowaniem budynków do wymogów zero emisyjności
Grupa docelowa:
Do udziału w warsztatach zapraszamy przedstawicieli branży deweloperskiej, w szczególności pracowników działów:
- inwestycje
- prawny
- techniczny
- compliance
- nieruchomości
- sprzedaży
- obsługi klienta
- projektów
- budownictwa
Wyciąg z §3 poniższego Regulaminu:
- W przypadku rezygnacji do dn. 03.03.2025 r. włącznie, Zgłaszający zobowiązany jest do pokrycia 400 zł netto + VAT.
- W przypadku rezygnacji po dn. 03.03.2025 r., Zgłaszający zobowiązany jest do pokrycia 100% wartości netto kosztów udziału, którego dotyczy rezygnacja powiększonych o należny VAT.
REGULAMIN UCZESTNICTWA W Prawo i praktyka w działalności deweloperskiej. Jak sprostać nowym wymaganiom? „Wydarzenie” zwany dalej „Regulaminem”
§1
Zasady uczestnictwa w Wydarzeniu
-
Warunkiem uczestnictwa w Wydarzeniu jest dokonanie zgłoszenia Uczestników (zgodnie z definicją §2 ust. 5 poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego za pośrednictwem strony internetowej www.mmcpolska.pl i uiszczenie opłaty za uczestnictwo we wskazanym terminie.
-
Koszt uczestnictwa jednego Uczestnika w Wydarzeniu wynosi, w zależności od terminu dokonania zgłoszenia:
-
1995 zł + 23% VAT do 03.02.2025 r.
-
2395 zł + 23% VAT do 03.03.2025 r.
- 2795 zł + 23% VAT po 03.03.2025 r.
-
-
Cena uczestnictwa obejmuje prelekcje, materiały oraz certyfikat potwierdzający udział.
-
Ostateczny termin nadsyłania zgłoszeń to 26.03.2025 r.
-
Za termin dostarczenia zgłoszenia uznaje się datę jego wpływu na adres mailowy Organizatora.
-
Zgłoszenie jest ważne i uważa się za potwierdzone w momencie otrzymania, na adres e-mail wskazany przez Zgłaszającego, wiadomości e-mail z potwierdzeniem zgłoszenia i fakturą pro-forma.
-
Dokonanie zgłoszenia zgodnie z powyższymi ustępami jest wiążącą umową i jest równoznaczne z zapoznaniem się z treścią niniejszego Regulaminu i akceptacją zawartych w nim warunków, w tym zapłatą za dokonanie zgłoszenia.
- Udział w Wydarzeniu obejmuje:
- utrwalanie wizerunku Uczestników w postaci fotografii analogowych lub cyfrowych, streamingu w Internecie, wideogramów lub utworów audiowizualnych podczas Wydarzenia;
- przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2019 roku (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1000) o ochronie danych osobowych oraz Ogólnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych (RODO), w tym w szczególności poprzez noszenie przez Uczestników w widocznym miejscu identyfikatorów obejmujących następujące dane osobowe: imię, nazwisko, firma.
§2
Postanowienia ogólne
-
Organizatorem Prawo i praktyka w działalności deweloperskiej. Jak sprostać nowym wymaganiom? (dalej: „Wydarzenie”), jest MM Conferences S. A. z siedzibą w Warszawie (00-193), przy ul. Stawki 2 (dalej: „Organizator”).
-
Wydarzenie odbywa się w miejscu i w czasie wskazanym przez Organizatora.
-
Niniejszy Regulamin stanowi integralną część zgłoszenia uczestnictwa, które następuje poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego za pośrednictwem strony internetowej, o której mowa w §1 ust. 1.
-
„Zgłaszający” to podmiot, który poprzez uzupełnienie formularzy zgłasza uczestnika/uczestników Wydarzenia i dokonuje płatności na podstawie otrzymanej faktury pro-forma.
-
„Uczestnik” to osoba/osoby, zgłoszone przez Zgłaszającego, które mają prawo do udziału w Wydarzeniu.
-
Organizator zastrzega sobie prawo selekcji zgłoszeń, w szczególności do odrzucania zgłoszeń kierowanych przez podmioty prowadzące działalność konkurencyjną wobec Organizatora.
-
Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w terminie, programie, miejscu, prowadzących i/albo formule wydarzenia.
§3
Płatność i rezygnacja
- Płatności, zgodnie z otrzymaną fakturą pro-forma należy dokonać w terminie 7 (siedmiu) dni od jej otrzymania jednakże przed dniem Wydarzenia, o ile zgłoszenie jej dotyczy, na numer rachunku bankowego na niej wskazany.
- Rezygnacji z uczestnictw w Wydarzeniu, o ile takowe jest organizowane, można dokonać w każdym momencie z zastrzeżeniem poniższych ustępów.
- Rezygnację z uczestnictwa w Wydarzeniu, o ile takowe jest organizowane, należy dokonać pisemnie, listem priorytetowym, na adres siedziby Organizatora wskazany w §2 ust. 1.
- Za „Dzień Zgłoszenia Rezygnacji”, uznaje się datę stempla pocztowego.
- W przypadku rezygnacji do dn. 03.03.2025 r. włącznie, Zgłaszający zobowiązany jest do pokrycia 400 zł netto + VAT.
- W przypadku rezygnacji po dn. 03.03.2025 r., Zgłaszający zobowiązany jest do pokrycia 100% wartości netto kosztów udziału, którego dotyczy rezygnacja powiększonych o należny VAT.
- W przypadku, gdy pomimo dokonania rezygnacji, Uczestnik/Uczestnicy wziął/wzięli udział w Wydarzeniu, o ile takowy były organizowany (w sytuacji gdy Wydarzenie odbywa się po Dniu Zgłoszenia Rezygnacji a przed dniem doręczenia odstąpienia do Organizatora), Zgłaszający ma obowiązek zapłacić pełną kwotę za uczestnictwa osób, które wzięły udział w Wydarzeniu.
- W przypadku, gdy Zgłaszającym jest osoba fizyczna a zgłoszenie nie dotyczy prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, rezygnacji można dokonać w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia, pisemnie, listem priorytetowym, na adres siedziby Organizatora wskazany w §1 ust. 1.
- Jeżeli przed upływem 14-dniowego terminu na odstąpienie i przed Dniem Zgłoszenia Rezygnacji, o których mowa w ust. 3 i 4 powyżej, odbędzie się Wydarzenie, o ile takowe było organizowane, a zgłoszenie dotyczyło uczestnictwa w niej, Zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami, według otrzymanej faktury pro-forma.
- Brak rezygnacji z udziału i nie wzięcie udziału w Wydarzeniu, o ile takowe był organizowane a zgłoszenie dotyczyło udziału w niej, powoduje obciążenie pełnymi kosztami uczestnictwa.
- Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału.
- Zamiast Uczestnika w Wydarzeniu, o ile takowe jest organizowane, a zgłoszenie dotyczyło uczestnictwa w nim, może wziąć udział inna osoba pod warunkiem przesłania danych osoby zastępczej drogą mailową w terminie do 7 (siedmiu) dni przed rozpoczęciem Wydarzenia.
Pakiet informacji organizacyjnych dla uczestników zostanie przesłany na kilka dni przed wydarzeniem na adresy mailowe podane przy zgłoszeniu.
Znajdziesz tam informacje o platformie, godzinie rozpoczęcia rejestracji, instrukcję logowania, informacje techniczne, aktualny program i kontakt do organizatora.
Poniżej garść informacji, z którymi warto zapoznać się wcześniej.
Informacje techniczne:
- Rekomendujemy używanie przeglądarek: Google Chrome lub Mozilla Firefox.
- Prosimy o sprawdzenie czy ustawienia i zabezpieczenia Twojego urządzenia nie blokują połączenia.
- Podczas warsztatów mikrofon i kamera będą do Państwa dyspozycji. Można je włączyć klikając w ikonkę przy swoim imieniu i nazwisku oraz wyrażając zgodę w przeglądarce. Zachęcamy do korzystania z mikrofonu, a w razie potrzeby prosimy o użycie funkcji „podniesienia ręki” w celu zabrania głosu. Dla osób preferujących inną formę komunikacji dostępny będzie chat znajdujący się po prawej stronie ekranu. W przypadku problemów technicznych prosimy o zgłoszenie ich na czacie lub poprzez opcję „mam problem”.
- Jeżeli występują jakiekolwiek problemy techniczne (brak dźwięku/obrazu), w pierwszej kolejności proszę spróbować zamknąć kartę wydarzenia i dołączyć do pokoju szkoleniowego ponownie.
- Jeśli nadal występują problemy, pomoc uzyskasz pod numerem telefonu organizatora.
Instrukcja logowania:
- Przy realizacji wydarzeń korzystamy z platform ClickMeeting lub Microsoft Teams.
- Po wejściu w link otworzy się pokój szkoleniowy. W wyznaczone pola wpisz pełne imię, pełne nazwisko, nazwę firmy oraz adres mailowy, na który przesłaliśmy link do logowania. [W przypadku podania niepełnych/nieprawdziwych danych, utracisz możliwość uczestniczenia w wydarzeniu. Przypominamy również, że o ewentualnej zmianie uczestnika wydarzenia powinniśmy zostać poinformowani przed jego rozpoczęciem].
- Po wpisaniu wszystkich wymaganych przez platformę danych, kliknij aktywny przycisk Rejestruj.
- Na skrzynkę mailową otrzymałeś automatyczną wiadomość od organizatora (jeśli nie widzisz go w skrzynce odbiorczej, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM). Postępuj zgodnie ze wskazówkami. Dołączyłeś do wydarzenia, życzymy udanego szkolenia!
- W przypadku, gdyby wystąpiły problemy w powyższych etapach logowania, skontaktuj się z nami.
Dzień 1
8:45
Rejestracja uczestników
9:00
Podsumowanie pierwszych doświadczeń w stosowaniu Nowej Ustawy Deweloperskiej
-
Analiza pierwszych doświadczeń z nową Ustawą Deweloperską
-
Funkcjonowanie nowych instytucji prawnych i zmian przepisów wprowadzonych nową Ustawa Deweloperską
-
Działanie Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego
-
Pojawiające się problemy w stosowaniu nowej ustawy i postulaty zmian

Łukasz Łanoszka
KWKR
Łukasz Łanoszka, Radca Prawny, Partner, KWKR
Radca prawny (od 2014 r. członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Krakowie), Partner w Konieczny Wierzbicki Kancelaria Radców Prawnych. Absolwent prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego i American Law Program realizowanego przez Uniwersytet Jagielloński i Columbus School of Law – Catholic University of America.. W Kancelarii kieruje działem nieruchomości, w ramach którego specjalizuje się w kompleksowej obsłudze inwestycji deweloperskich i komercyjnych oraz doradztwie na rynku obrotu nieruchomościami. Pomaga także przedsiębiorcom przy najmie i komercjalizacji powierzchni biurowych i handlowych. Na co dzień doradza wiodącym deweloperom przy realizacji inwestycji mieszkaniowych i komercyjnych, pomagając na wszystkich etapach inwestycji, od ustalenia ram organizacyjnych i finansowych dla wspólników i inwestycji, przez badanie i nabycie nieruchomości, przygotowanie i prowadzenie inwestycji aż po wsparcie procesu komercjalizacji sprzedaż lub wynajem pojedynczych lokali i całych obiektów. Dla swoich klientów negocjował szereg umów dotyczących nabycia i realizacji inwestycji nieruchomościowych w całej Polsce – w tym między innymi (i) proces sprzedaży zespołu nieruchomości w centrum Krakowa, z przeznaczeniem pod zespół biurowy o ponad 80.000 m2 GLA, o łącznej wartości transakcji przekraczającej 100 mln PLN, (ii) nadzorował nabycie centrum handlowego w procedurze przygotowanej upadłości o wartości przekraczającej 100 mln PLN, a następnie nadzorował jego komercjalizacje, (iii) doradzał wiodącym europejskim funduszom inwestycyjnym przy nabywaniu lokali mieszkalnych i całych inwestycji mieszkaniowych na rynku PRS w Polsce, (iv) doradzał klientom przy negocjacji umów najmu kilkudziesięciu tysięcy m2 powierzchni biurowych i komercyjnych w całej Polsce, w tym na rynku warszawskim, krakowskim i wrocławskim.
10:15
Przerwa
10:20
Umowy deweloperskie i rezerwacyjne w świetle aktualnych przepisów –strategie eliminacji ryzyk prawnych
- Umowa deweloperska:
- Obowiązkowe elementy umowy po nowelizacji
- Eliminacja klauzul abuzywnych – analiza najnowszych orzeczeń i postępowań UOKiK
- Skutki prawne naruszenia przepisów ustawowych
- Umowa rezerwacyjna:
- Nowe regulacje prawne, charakter prawny i konsekwencje dla stron
- Opłata rezerwacyjna – wysokość, zwrot, zabezpieczenia

Wiktor Kotiuk
Kancelaria Grzechowiak Kotiuk Radcowie Prawni
Wiktor Kotiuk, Radca Prawny, Partner Zarządzający, Kancelaria Grzechowiak Kotiuk Radcowie Prawni
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zdobywał przy współpracy z największymi spółkami branży IT w Polsce, firmami deweloperskimi oraz w kancelariach prawnych.
Świadczy kompleksowe usługi prawne dla firm deweloperskich, spółdzielni mieszkaniowych, przedsiębiorców oraz podmiotów publicznych. Prowadzi szkolenia z zakresu inwestycji deweloperskich, obrotu nieruchomościami oraz odzyskiwania wierzytelności.
Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu postępowań sądowych, sądowo-administracyjnych, administracyjnych, negocjacji, przejęć oraz o windykacji wierzytelności.
12:10
Przerwa lunchowa
12:50
Zarządzanie kontraktami budowlanymi – kluczowe aspekty i wyzwania
- Najlepsze praktyki w zawieraniu kontraktów budowlanych
- Skuteczne klauzule waloryzacyjne – jak je tworzyć?
- Dochodzenie roszczeń odszkodowawczych na linii deweloper – wykonawca w związku z nienależytym wykonaniem umowy
- Studium przypadków najczęstszych sporów

Michał Szumbarski
DWF Poland
Michał Szumbarski, Counsel, DWF Poland
Michał Szumbarski specjalizuje się w sporach gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem sektora finansowego i infrastrukturalnego. Posiada bogate doświadczenie w szerokim zakresie sporów gospodarczych, w tym w wielu sprawach dotyczących: roszczeń ubezpieczeniowych, odpowiedzialności odszkodowawczej, sporów korporacyjnych, zamówień publicznych, roszczeń wynikających z umów o roboty budowlane, postępowań zabezpieczających i egzekucyjnych, postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych.
Michał Szumbarski reprezentuje klientów przed polskimi sądami powszechnymi i Sądem Najwyższym oraz przed sądami polubownymi (arbitrażowymi), uczestniczył w wielu procesach negocjacyjnych dla klientów, w tym w negocjacjach dotyczących wysokowartościowych ugód związanych ze sporami pomiędzy instytucjami finansowymi oraz ze sporami infrastrukturalnymi. Michał Szumbarski regularnie doradza klientom w różnych kwestiach prawnych związanych z kontraktami budowlanymi o dużej wartości, opartymi na Warunkach Kontraktowych FIDIC, dotyczącymi między innymi linii kolejowych, autostrad oraz infrastruktury energetycznej. Ma bardzo duże doświadczenie w zakresie prawnych aspektów bieżącego zarządzania kontraktami budowlanymi, procedur kontraktowych oraz roszczeń kontraktowych, zarówno z perspektywy wykonawcy jak i zamawiającego.
Michał Szumbarski posiada również doświadczenie w zakresie prawa karnego gospodarczego i prawa karnego skarbowego, a także w doradztwie prawnym związanym z działalnością banków, ubezpieczycieli i funduszy inwestycyjnych, umowami handlowymi, transakcjami fuzji i przejęć, obrotem nieruchomościami, ładem korporacyjnym, śledzeniem aktywów oraz podatkowymi i prawnymi aspektami transakcji dotyczących spółek kapitałowych i osobowych.

Paweł Białobok
DWF Poland
Paweł Białobok, Counsel, DWF Poland
Paweł Białobok jest radcą prawnym i członkiem Departamentu Nieruchomości DWF (Poland). Specjalizuje się w doradztwie w zakresie procesu budowlanego, obejmującym umowy o roboty budowlane dotyczące projektów infrastrukturalnych jak również administracyjne aspekty procesu budowlanego.
Doradza również klientom z sektora energetyki odnawialnej w kwestiach związanych z nieruchomościami i procesem budowlanym odnoszących się do realizacji ich inwestycji. Był zaangażowany także w obsługę transakcyjną na różnych etapach w ramach projektów dotyczących zbycia i nabycia centrów handlowych oraz prowadzenie badań due diligence nieruchomości przeznaczonych pod budowę magazynów i centrów danych.
Brał również udział w licznych projektach związanych z finansowaniem nabycia lub zabudowy nieruchomości handlowych, biurowych, magazynowych i mieszkaniowych.
14:10
Przerwa
14:15
Prawo konsumenckie w działalności dewelopera
- Najczęstsze naruszenia stwierdzane przez UOKiK
- Kary finansowe i ich wysokość – jak ich unikać?
- Dobre praktyki w relacjach z konsumentami
- Procedura odwoławcza i strategie obrony
- Case study – analiza wybranych decyzji UOKiK

Dr Katarzyna Menszig-Wiese
Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy
Dr Katarzyna Menszig-Wiese, LL.M, Radca Prawny, Managing Associate, Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy
Posiada przeszło 10-letnie doświadczeniem zawodowe zdobyte w renomowanej Kancelarii. Specjalizuje się w prawie konkurencji i konsumentów. Doradza przedsiębiorcom i reprezentuje ich w postępowaniach przed Prezesem UOKiK. Odbyła staż w Komisji Europejskiej w Brukseli. Aktywnie angażuje się w pracę naukową – jest autorką artykułów, komentarzy, prowadzi też gościnnie wykład dotyczący styku prawa konkurencji i prawa nowych technologii.
15:15
Przerwa
15:20
Zakres odpowiedzialności za wady lokali w relacji nabywca-wykonawca-inwestor
- Uprawnienia nabywcy i obowiązki dewelopera
- Odpowiedzialność dewelopera za wady lokali mieszkalnych
- Rękojmia, gwarancja oraz alternatywne mechanizmy ochrony praw nabywców
- Problematyka odpowiedzialności projektanta za wady projektowe
- Praktyka rynkowa i orzecznictwo sądów w sprawach spornych

Ewa Ciborowska
Murapol S.A.
Ewa Ciborowska, Dyrektor Pionu prawno-korporacyjnego, Murapol S.A.
Ewa Ciborowska wpisana na listę radców prawnych przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie.
Posiada bogatą wiedzę i wieloletnią praktykę w obszarze nieruchomościowym, deweloperskim oraz procesie inwestycyjno – budowlanym. Uczestniczy aktywnie w procesie zarządzania spółkami w ramach grup kapitałowych, uczestniczy w procesie pozyskiwania finansowania. Ukończyła studia prawnicze na WPiA UW, a także finanse i rachunkowość na WZ UW, jest absolwentem studiów MBA na Wydziale Zarządzania UW oraz doktorantem na Wydziale Zarządzania UW.
16:40
Zakończenie I dnia
Dzień 2
8:45
Rejestracja uczestników
9:00
Zmiany w zakresie reformy planowania i zagospodarowania przestrzennego a proces inwestycyjny
- Reforma planistyczna – kluczowe zmiany i ich wpływ na proces inwestycyjny w kontekście zakończenia okresu przejściowego w 2025 roku
- Zmiany w procedurze wydawania decyzji o warunkach zabudowy
- Rola deweloperów w procesie ustalania planów ogólnych gmin
- Zintegrowany Plan Inwestycyjny – definicja, procedura uzyskiwania, korzyści dla inwestorów

Iwona Gielo-Benza
GESSEL
Iwona Gielo-Benza, Senior Consultant, GESSEL
Specjalizuje się w bieżącej obsłudze prawnej przedsiębiorstw, w szczególności zagadnień nieruchomościowych oraz korporacyjnych; przez kilkanaście lat współpracowała z kancelarią radców prawnych w Warszawie oraz z kancelariami adwokatów francuskich.
Iwona posiada ponad 15-letnie doświadczenie w obsłudze procesów korporacyjnych oraz transakcji w zakresie obrotu nieruchomościami, w tym rolnymi. Zajmuje się problematyką najmu lokali handlowych, przygotowuje i negocjuje umowy najmu. Pracowała przy licznych badaniach prawnych nieruchomości oraz spółek będących właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości oraz przy restrukturyzacji i likwidacji spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (w szczególności z udziałem kapitału zagranicznego).
Iwona przez prawie 10 lat pełniła funkcje członka zarządu w spółkach z o.o.

Maciej Boryczko
GESSEL
Maciej Boryczko, Kieruje praktyką Prawa Nieruchomości, GESSEL
Kieruje praktyką Prawa Nieruchomości.
Absolwent prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.
Specjalizuje się w kompleksowej i dynamicznej obsłudze prawnej wszelkich zagadnień i procesów nieruchomościowych interesariuszy rynku – deweloperów, wynajmujących, najemców, kredytodawców i kredytobiorców, zbywców i nabywców nieruchomości.
Kilkunastoletnie doświadczenia w związku z zaangażowaniem w projekty interdyscyplinarne, na styku praktyki M&A, korporacyjnej oraz podatkowej pozwalają na szersze podejście do analizowanych wyzwań w obszarze nieruchomościowym. Dobre wyczucie biznesu i pragmatyczne podejście – szczególnie w negocjacjach – daje przewagę, a w konsekwencji – większe szanse osiągnięcia celu.
Ponadto specjalizuje się we wszechstronnym doradztwie korporacyjnym, transakcjach typu M&A, wsparciem klientów w postępowaniach sądowych i sporach korporacyjnych. Wielokrotnie kierował zespołami przygotowującymi analizy typu due diligence.
Jest autorem publikacji książkowych i prasowych, prelegentem szkoleń, w tym organizowanych przez OIRP w Warszawie. Współpracuje od lat ze Stowarzyszeniem Wykonawców Dachów Płaskich i Fasad DAFA.
10:30
Przerwa
10:45
Wyzwania związane z obliczaniem powierzchni użytkowej lokali
- Analiza podstawowych przepisów prawnych dotyczących powierzchni użytkowej
-
Zasady obliczania powierzchni użytkowej według norm PN-ISO 9836
- Różnice w obliczaniu powierzchni użytkowej na różne potrzeby-projektowe, podatkowe, sprzedażowe
- Kwestie praktyczne dotyczące unikania problemów na etapie projektowania i sprzedaży

dr Joanna Barzykowska
Graś i Wspólnicy Kancelaria Prawna
dr Joanna Barzykowska, Adwokat, Partner, Graś i Wspólnicy Kancelaria Prawna
Wspólnik w Kancelarii Prawnej Graś i Wspólnicy sp.k. oraz Lider Działu Nieruchomości. Posiada doświadczenie w świadczeniu doradztwa prawnego na rzecz podmiotów na rynku nieruchomości. Zajmuje się przede wszystkim tematyką związaną z prawem nieruchomości, w szczególności doradztwem w procesach inwestycyjnych, począwszy od zakupu nieruchomości, przez proces budowy po sprzedaż i komercjalizację inwestycji. Wspiera inwestorów przy nabyciu nieruchomości przygotowując i opiniując projekty umów oraz biorąc udział w negocjacjach. Świadczy także pomoc prawną w formie bieżącej obsługi podmiotów działających na rynku nieruchomości.
Posiada dogłębną wiedzę w dziedzinie obsługi inwestycji deweloperskich, w szczególności na rynku mieszkaniowym. W ramach świadczonej pomocy prawnej opiniuje i negocjuje umowy deweloperskie, umowy przedwstępne, umowy ustanawiające odrębną własność lokali.
Bezpośrednio współpracuje z rzeczoznawcami majątkowymi, pośrednikami, geodetami, notariuszami i wykonawcami zapewniając kompleksowe doradztwo prawne na każdym etapie procesu inwestycyjnego.
Pomysłodawczyni i redaktor cyklu „Wtorkowe Poranki dla Budowlanki”. Aktywnie współpracuje z Polskim Związkiem Firm Deweloperskich. Prowadzi szkolenia m.in. z zakresu prawa budowlanego, przekształcenia prawa użytkowania wieczystego we własność oraz nowej ustawy deweloperskiej, w tym także dla indywidualnych deweloperów.
11:45
Przerwa
12:30
Nowe warunki techniczne jakim muszą odpowiadać budynki i ich usytuowanie
- Zmiany w przepisach dotyczących usytuowania budynków na działce
- Dostępność budynków dla osób z niepełnosprawnościami
- Akustyka
- Bezpieczeństwo pożarowe
- Efektywność energetyczna budynków i adaptacja do zmian klimatu
- Cyfryzacja i inteligentne systemy
- Strategie dostosowania projektów i realizacji do nowych wymogów
- Wątpliwości interpretacyjne oraz wyzwania praktyczne dla deweloperów

Piotr Łaska
Baker Tilly Legal Poland
Piotr Łaska, Partner, Radca Prawny, Baker Tilly Legal Poland
Piotr posiada ponad 20-letnie doświadczenie zawodowe na rynku nieruchomości w Polsce. Praktykuje prawo nieruchomości, koncentrując się głównie na doradztwie transakcyjnym i aspektach budowlanych inwestycji. Jego szerokie doświadczenie obejmuje również prawo cywilne i handlowe oraz prawo administracyjne.
Doradza klientom międzynarodowym i krajowym w szerokim zakresie zagadnień prawnych i komercyjnych związanych z ich działalnością, w szczególności w zakresie fuzji i przejęć, zbycia aktywów, projektów joint venture oraz reorganizacji i umów handlowych.
Przeprowadził szereg transakcji związanych z największymi projektami dotyczącymi nieruchomości komercyjnych w Polsce, między innymi przy nabywaniu i zbywaniu nieruchomości, w tym budynków biurowych, centrów handlowych, hoteli i nieruchomości mieszkalnych oraz gruntów przeznaczonych pod przyszłe inwestycje. Uczestniczył przy tym w projektach z udziałem największych inwestorów w Polsce.
Rekomendowany jako wiodący ekspert w dziedzinie nieruchomości przez Legal500.
Posługuje się biegle językiem angielskim.
14:00
Przerwa
14:15
Wyzwania związane z dostosowaniem budynków do wymogów zero emisyjności
- Wymogi prawne wynikające z Dyrektywy EPBD – przegląd nowych standardów emisyjnych i certyfikacji energetycznej budynków
- Modernizacja istniejących budynków
- Integracja z OZE
- Wykorzystanie nowoczesnych technologii w realizacji inwestycji – jak innowacyjne rozwiązania wspierają osiąganie celów zero emisyjności?

Dr hab. inż. Arkadiusz Węglarz
Dr hab. inż. Arkadiusz Węglarz, Profesor na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej,
Dr hab. inż. ARKADIUSZ WĘGLARZ – Profesor na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, Doradca Zarządu ds. Gospodarki Niskoemisyjnej w Krajowej Agencji Poszanowania Energii S.A., Wiceprezes Zarządu Zrzeszenia Audytorów Energetycznych. Współautor około dwustu publikacji naukowych, kilkudziesięciu opracowań technicznych i artykułów prasowych o tematyce budowlanej i efektywności energetycznej w gospodarce. Autor licznych (około 112) ekspertyz dla: Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Środowiska, Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, Polskich Sieci Energetycznych, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, NFOŚiGW. Kierownik lub główny wykonawca projektów realizowanych w ramach programów: Phare, Save, 5PR, 6PR, IEE, Horyzont, bilateralnych. Członek Komitetu Technicznego 307 w PKN. Członek Grupy Roboczej Krajowej Inteligentnej Specjalizacji nr 5. „Inteligentne i energooszczędne budownictwo”. Członek Komitetu Monitorującego Przedsięwzięcia prowadzone przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w trybie innowacyjnych zamówień publicznych z zakresu Europejskiego Zielonego Ładu. Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi przez Prezydenta RP za osiągnięcia w dziedzinie efektywności energetycznej w budownictwie.
15:45
Zakończenie II dnia
Jesteśmy online
Kontakt
Kontakt w sprawie uczestnictwa

Kontakt w sprawach merytorycznych
