Warsztat umożliwi zrozumienie przepisów prawnych regulujących relacje między spółkami zależnymi a dominującymi oraz związaną z tym odpowiedzialnością. Dzięki case study i praktycznym analizom uczestnicy dowiedzą się, jak skutecznie gospodarować aktywami państwowymi, podejmować decyzje gospodarcze oraz jak analizować ryzyko i unikać konfliktów interesów, a także zminimalizować zagrożenie odpowiedzialności karnej. Omówione zostaną również kwestie związane z kwalifikacjami kadry zarządczej, nadzorem nad rekrutacją i oceną pracowników. Dodatkowo uczestnicy poznają najlepsze praktyki zarządzania ładem korporacyjnym, obowiązkami sprawozdawczymi i rolą kluczowych działów w organizacji oraz zarządzania cyberbezpieczeństwem w przedsiębiorstwach.
Główne zagadnienia:
Kształtowanie relacji pomiędzy spółkami zależnymi i dominującymi zgodnie z KSH
Gospodarowanie posiadanymi aktywami państwowymi
Odpowiedzialność karna Członków Zarządu i Rad Nadzorczych
Właściwe przygotowanie organizacji do raportowania ESG
Zarządzanie ryzykiem biznesowym
Audyt nieprawidłowości w Spółkach Skarbu Państwa
Postępowania UOKiK dotyczące Grup Kapitałowych
Cyberbezpieczeństwo w przedsiębiorstwie
Współpraca między Członkami Zarządu, Radą Nadzorczą i kluczowymi działami
Grupa docelowa:
Warsztaty dedykujemy przedstawicielom Spółek Skarbu Państwa. W szczególności serdecznie zapraszamy Rady Nadzorcze, Zarządy, a także dyrektorów, kierowników i specjalistów z działów:
Prawnych
Compliance
Biura Zarządu
Biura Nadzoru Właścicielskiego
Biura Nadzoru Korporacyjnego
Ryzyka
Controllingu
Audytu
Zapraszamy również wszystkie inne osoby zainteresowane tą tematyką.
Wyciąg z §3 poniższego Regulaminu:
W przypadku rezygnacji do dn. 23 lipca 2024 r. włącznie, Zgłaszający zobowiązany jest do pokrycia 400 zł netto + VAT.
W przypadku rezygnacji po dn. 23 lipca 2024 r., Zgłaszający zobowiązany jest do pokrycia 100% wartości netto kosztów udziału, którego dotyczy rezygnacja powiększonych o należny VAT.
REGULAMIN UCZESTNICTWA W Należyte zarządzanie spółkami z udziałem Skarbu Państwa i spółkami powiązanymi: odpowiedzialność, wyzwania i dobre praktyki w ładzie korporacyjnym „Wydarzenie” zwany dalej „Regulaminem”
§1
Zasady uczestnictwa w Wydarzeniu
Warunkiem uczestnictwa w Wydarzeniu jest dokonanie zgłoszenia Uczestników (zgodnie z definicją §2 ust. 5 poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego za pośrednictwem strony internetowej www.mmcpolska.pl i uiszczenie opłaty za uczestnictwo we wskazanym terminie.
Koszt uczestnictwa jednego Uczestnika w Wydarzeniu wynosi, w zależności od terminu dokonania zgłoszenia:
2595 zł + 23% VAT do 23 lipca 2024 r.
2995 zł + 23% VAT do 26 sierpnia 2024 r.
3395 zł + 23% VAT po 26 sierpnia 2024 r.
Cena uczestnictwa obejmuje prelekcje, materiały oraz certyfikat potwierdzający udział.
Ostateczny termin nadsyłania zgłoszeń to 23.09.2024 r.
Za termin dostarczenia zgłoszenia uznaje się datę jego wpływu na adres mailowy Organizatora.
Zgłoszenie jest ważne i uważa się za potwierdzone w momencie otrzymania, na adres e-mail wskazany przez Zgłaszającego, wiadomości e-mail z potwierdzeniem zgłoszenia i fakturą pro-forma.
Dokonanie zgłoszenia zgodnie z powyższymi ustępami jest wiążącą umową i jest równoznaczne z zapoznaniem się z treścią niniejszego Regulaminu i akceptacją zawartych w nim warunków, w tym zapłatą za dokonanie zgłoszenia.
Udział w Wydarzeniu obejmuje:
utrwalanie wizerunku Uczestników w postaci fotografii analogowych lub cyfrowych, streamingu w Internecie, wideogramów lub utworów audiowizualnych podczas Wydarzenia;
przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2019 roku (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1000) o ochronie danych osobowych oraz Ogólnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych (RODO), w tym w szczególności poprzez noszenie przez Uczestników w widocznym miejscu identyfikatorów obejmujących następujące dane osobowe: imię, nazwisko, firma.
§2
Postanowienia ogólne
Organizatorem Należyte zarządzanie spółkami z udziałem Skarbu Państwa i spółkami powiązanymi: odpowiedzialność, wyzwania i dobre praktyki w ładzie korporacyjnym (dalej: „Wydarzenie”), jest MM Conferences S. A. z siedzibą w Warszawie (00-193), przy ul. Stawki 2 (dalej: „Organizator”).
Wydarzenie odbywa się w miejscu i w czasie wskazanym przez Organizatora.
Niniejszy Regulamin stanowi integralną część zgłoszenia uczestnictwa, które następuje poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego za pośrednictwem strony internetowej, o której mowa w §1 ust. 1.
„Zgłaszający” to podmiot, który poprzez uzupełnienie formularzy zgłasza uczestnika/uczestników Wydarzenia i dokonuje płatności na podstawie otrzymanej faktury pro-forma.
„Uczestnik” to osoba/osoby, zgłoszone przez Zgłaszającego, które mają prawo do udziału w Wydarzeniu.
Organizator zastrzega sobie prawo selekcji zgłoszeń, w szczególności do odrzucania zgłoszeń kierowanych przez podmioty prowadzące działalność konkurencyjną wobec Organizatora.
Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w terminie, programie, miejscu, prowadzących i/albo formule wydarzenia.
§3
Płatność i rezygnacja
Płatności, zgodnie z otrzymaną fakturą pro-forma należy dokonać w terminie 7 (siedmiu) dni od jej otrzymania jednakże przed dniem Wydarzenia, o ile zgłoszenie jej dotyczy, na numer rachunku bankowego na niej wskazany.
Rezygnacji z uczestnictw w Wydarzeniu, o ile takowe jest organizowane, można dokonać w każdym momencie z zastrzeżeniem poniższych ustępów.
Rezygnację z uczestnictwa w Wydarzeniu, o ile takowe jest organizowane, należy dokonać pisemnie, listem priorytetowym, na adres siedziby Organizatora wskazany w §2 ust. 1.
Za „Dzień Zgłoszenia Rezygnacji”, uznaje się datę stempla pocztowego.
W przypadku rezygnacji do dn. 23 lipca 2024 r. włącznie, Zgłaszający zobowiązany jest do pokrycia 400 zł netto + VAT.
W przypadku rezygnacji po dn. 23 lipca 2024 r., Zgłaszający zobowiązany jest do pokrycia 100% wartości netto kosztów udziału, którego dotyczy rezygnacja powiększonych o należny VAT.
W przypadku, gdy pomimo dokonania rezygnacji, Uczestnik/Uczestnicy wziął/wzięli udział w Wydarzeniu, o ile takowy były organizowany (w sytuacji gdy Wydarzenie odbywa się po Dniu Zgłoszenia Rezygnacji a przed dniem doręczenia odstąpienia do Organizatora), Zgłaszający ma obowiązek zapłacić pełną kwotę za uczestnictwa osób, które wzięły udział w Wydarzeniu.
W przypadku, gdy Zgłaszającym jest osoba fizyczna a zgłoszenie nie dotyczy prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, rezygnacji można dokonać w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia, pisemnie, listem priorytetowym, na adres siedziby Organizatora wskazany w §1 ust. 1.
Jeżeli przed upływem 14-dniowego terminu na odstąpienie i przed Dniem Zgłoszenia Rezygnacji, o których mowa w ust. 3 i 4 powyżej, odbędzie się Wydarzenie, o ile takowe było organizowane, a zgłoszenie dotyczyło uczestnictwa w niej, Zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami, według otrzymanej faktury pro-forma.
Brak rezygnacji z udziału i nie wzięcie udziału w Wydarzeniu, o ile takowe był organizowane a zgłoszenie dotyczyło udziału w niej, powoduje obciążenie pełnymi kosztami uczestnictwa.
Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału.
Zamiast Uczestnika w Wydarzeniu, o ile takowe jest organizowane, a zgłoszenie dotyczyło uczestnictwa w nim, może wziąć udział inna osoba pod warunkiem przesłania danych osoby zastępczej drogą mailową w terminie do 7 (siedmiu) dni przed rozpoczęciem Wydarzenia.
Pakiet informacji organizacyjnych dla uczestników zostanie przesłany na kilka dni przed wydarzeniem na adresy mailowe podane przy zgłoszeniu.
Znajdziesz tam informacje o platformie, godzinie rozpoczęcia rejestracji, instrukcję logowania, informacje techniczne, aktualny program i kontakt do organizatora.
Poniżej garść informacji, z którymi warto zapoznać się wcześniej.
Informacje techniczne:
Rekomendujemy używanie przeglądarek: Google Chrome lub Mozilla Firefox.
Prosimy o sprawdzenie czy ustawienia i zabezpieczenia Twojego urządzenia nie blokują połączenia.
W ustawieniu startowym Twój mikrofon i kamera będą wyłączone. Mikrofon odblokowujemy na życzenie uczestnika, możesz więc komunikować się głosowo z innymi uczestnikami oraz prelegentami, jak również poprzez chat.
Jeżeli występują jakiekolwiek problemy techniczne (brak dźwięku/obrazu), w pierwszej kolejności proszę spróbować zamknąć kartę wydarzenia i dołączyć do pokoju szkoleniowego ponownie.
Jeśli nadal występują problemy, pomoc uzyskasz pod numerem telefonu organizatora.
Instrukcja logowania:
Przy realizacji wydarzeń korzystamy z platform ClickMeeting lub Zoom.
Po wejściu w link otworzy się pokój szkoleniowy. W wyznaczone pola wpisz pełne imię, pełne nazwisko, nazwę firmy oraz adres mailowy, na który przesłaliśmy link do logowania.[W przypadku podania niepełnych/nieprawdziwych danych, utracisz możliwość uczestniczenia w wydarzeniu. Przypominamy również, że o ewentualnej zmianie uczestnika wydarzenia powinniśmy zostać poinformowani przed jego rozpoczęciem].
Po wpisaniu wszystkich wymaganych przez platformę danych, kliknij aktywny przycisk Rejestruj.
Na skrzynkę mailową otrzymałeś automatyczną wiadomość od organizatora (jeśli nie widzisz go w skrzynce odbiorczej, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM). Postępuj zgodnie ze wskazówkami. Dołączyłeś do wydarzenia, życzymy udanego szkolenia!
W przypadku, gdyby wystąpiły problemy w powyższych etapach logowania, skontaktuj się z nami.
Dzień 1
8:45
Rejestracja uczestników
9:00
Kształtowanie relacji pomiędzy spółkami zależnymi i dominującymi zgodnie z KSH
Podstawy prawne relacji pomiędzy spółkami dominującymi i zależnymi
Jakie uprawnienia mają spółki dominujące wobec spółek zależnych
Zakres odpowiedzialności spółki dominującej a ochrona interesów spółki zależnej
Praktyczne aspekty relacji pomiędzy spółkami w grupie kapitałowej – case study
Piotr Turowicz
Kancelaria Radcy Prawnego Piotra Turowicza
Piotr Turowicz, Radca prawny, OIRP Warszawa, Kancelaria Radcy Prawnego Piotra Turowicza
Piotr Turowicz jest radcą prawnym z ponad 20 – letnim doświadczeniem, specjalizującym się w prawie gospodarczym, ukończył Kurs Europejskiego Prawa Spółek na Uniwersytecie Warszawskim; autor licznych publikacji z zakresu prawa handlowego, członek Komisji Doskonalenia Zawodowego OIRP Warszawa, a także delegat na Krajowy Zjazd Radców Prawnych. Przygotowuje i szkoli aplikantów radcowskich m.in. z zakresu prawa cywilnego i gospodarczego.
10:10
Spór korporacyjny o kontrolę nad spółkami prawa handlowego na przykładzie sporu o media – case study
Krzysztof Łyszyk
LWW Łyszyk Wesołowski i Wspólnicy
Krzysztof Łyszyk, Radca prawny,, LWW Łyszyk Wesołowski i Wspólnicy
Krzysztof jest radcą prawnym i wspólnikiem-założycielem LWW.
Posiada dwudziestoletnie doświadczenie w transakcjach na rynku krajowym i zagranicznym. W tym czasie zrealizował z powodzeniem ponad sto transakcji fuzji i przejęć, a także kilkadziesiąt projektów infrastrukturalnych, również w modelu koncesyjnym i PPP. W tym zakresie doradzał także w pozyskiwaniu finansowania oraz w projektach restrukturyzacyjnych. Doświadczenie lotnicze Krzysztofa to m.in. dziesięć lat współpracy – jako zewnętrzny doradca prawny – z Polskimi Portami Lotniczymi S.A. i realizacja szeregu projektów związanych z rozbudową Lotniska Chopina i infrastruktury towarzyszącej. Prywatnie, Krzysztof jest pilotem z licencją turystyczną PPL(A).
Krzysztof od wielu lat jest rekomendowany w krajowych i międzynarodowych rankingach organizowanych, m.in. przez Chambers Europe, The Legal 500, czy też Dziennik Gazetę Prawną.
10:50
Przerwa
11:00
Należyte gospodarowanie posiadanymi aktywami państwowymi na podstawie przepisów Ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym
Zasady gospodarowania aktywami określone ustawą o zarządzania mieniem państwowym
Podejmowanie decyzji gospodarczych w oparciu o rzetelną analizę i ocenę ryzyka
Dostępność informacji o mieniu państwowym i sposobie jego zagospodarowania
Unikanie konfliktów interesów i uprzywilejowania określonych podmiotów
Zadania Ministra Skarbu Państwa w zakresie zarządzania mieniem państwowym
Mariusz Fistek
Viroux & Partners
Mariusz Fistek, LL.M. Radca prawny, Partner, Head of Energy and Corporate Litigation, Viroux & Partners
Radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie; Mec. Fistek pełnił funkcję Dyrektora Naczelnego ds. Korporacyjnych i Prawnych KGHM Polska Miedź S.A., Zastępcy Dyrektora Wydziału Nadzoru Prawnego w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim. Pracował jako radca prawny oraz koordynował postępowania sądowe w Biurze Prawnym i Nadzoru Właścicielskiego Poczty Polskiej S.A., a następnie w Biurze Prawnym PKP CARGOTABOR sp. z o.o. Nadto, od 2011 r. prowadzi działalność – samodzielną praktykę prawniczą, a od 2013 r. Kancelarię Radcy Prawnego. Zawodowo, związany współpracą z kancelarią międzynarodową i krajowymi. Mec. Mariusz Fistek reprezentuje podmioty gospodarcze (posiada również doświadczenie w obsłudze instytucji oraz spółek Skarbu Państwa) oraz osoby fizyczne w postępowaniach cywilnych, karnych i administracyjnych przed sądami i organami państwowymi, doradza w zakresie prawa cywilnego oraz prawa gospodarczego (handlowego), budowlanego, energetycznego oraz prawa pracy. Mec. Fistek jest wpisany na listę arbitrów rekomendowanych Sądu Arbitrażowego przy Krajowej Izbie Gospodarczej (SA KIG), Sądu Arbitrażowego przy Konfederacji Lewiatan oraz Sądu Arbitrażowego przy Stowarzyszeniu Inżynierów Doradców Rzeczoznawców (SIDiR) oraz na listę mediatorów, m.in. SIDiR. Prowadzi mediacje, w tym mediacje dotyczące kredytów denominowanych lub indeksowanych do waluty innej niż waluta polska (tzw. „frankowe”). Posiada doświadczenie procesowe przed Sądem Arbitrażowym przy Krajowej Izbie Gospodarczej. Specjalizuje się w sporach z zakresu szeroko rozumianego prawa gospodarczego oraz cywilnego. Mec. Mariusz Fistek zasiadał w Radzie Nadzorczej spółki ENEA S.A. z siedzibą w Poznaniu oraz w Radzie Dyrektorów KGHM International Ltd. z siedzibą w Kanadzie. Do 2020 r. członek Komisji ds. Wykonywania Zawodu Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Aktualnie Członek Okręgowego Zespołu Wizytatorów OIRP w Warszawie. W 2018 r. został nagrodzony medalem w uznaniu zaangażowania w działalność na rzecz samorządu radcowskiego; absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył Centrum Prawa Amerykańskiego, które jest wspólną inicjatywą Wydziału Prawa stanowego Uniwersytetu Floryda i Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. W 2011 r. ukończył studia prawnicze (Master in Law and IT) na Uniwersytecie w Sztokholmie z prawa międzynarodowego i technologii informatycznych uzyskując stopień naukowy LL.M. Prowadzi szkolenia jako trener oraz zajęcia edukacyjne dla kadry zarządzającej wyższego szczebla, środowisk prawniczych oraz studentów studiów podyplomowych.
12:10
Przerwa lunchowa
13:00
Analiza kwalifikacji, jakie powinny posiadać osoby pełniące nadzór w spółkach oraz osób pełniących funkcje zarządcze i kierownicze w tychże spółkach
Niezbędne kwalifikacje osób pełniących funkcje zarządcze i kierownicze w Spółkach Skarbu Państwa
Jak sprawować nadzór nad zatrudnieniem osób pełniących funkcje zarządcze i kierownicze w Spółkach Skarbu Państwa
Najlepsze praktyki w rekrutacji i ocenie kadr zarządczych
Projekt Ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu naprawy ładu korporacyjnego w spółkach z udziałem Skarbu Państwa – omówienie założeń
Piotr Wielgosz
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Piotr Wielgosz, Adwokat, Starszy Prawnik, Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
W Kancelarii kieruje zespołem prawa pracy, a także jest wieloletnim członkiem zespołu transakcyjnego Kancelarii. Doradca i koordynator prawny w kompleksowych procesach restrukturyzacji spółek i grup kapitałowych, w szczególności w obszarze korporacyjnym i HR. Autor i koordynator kilkunastu audytów oceniających stan prawny spółek prawa handlowego (due diligence), w tym stan zatrudnienia, w tym audytów dokonywanych pod kątem restrukturyzacji, przejść zakładów pracy, czy transakcji kapitałowych. Posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze prawnej spółek, w tym grup kapitałowych między innymi jako: koordynator prawny w zakresie stałej, kompleksowej obsługi prawnej jednego z kluczowych producentów branży automotive; spółek z udziałem Skarbu Państwa z branży paliwowej, a także członków organów przy zawieraniu umów związanych z zatrudnieniem, w szczególności kontraktów menedżerskich, umów o zarządzanie. Autor kilkudziesięciu aktów zbiorowego prawa pracy, porozumień zbiorowych, regulaminów i procedur związanych z zatrudnieniem; opracowań modeli wprowadzenia zmian do zbiorowego prawa pracy, a także modeli konsultacji, negocjacji i reprezentacji organizacji związkowych i międzyzakładowych organizacji związkowych przy zawieraniu porozumień zbiorowych i negocjacji układu zbiorowego pracy; Koordynator prawny przemodelowania i transferu benefitów pracowniczych, w tym produktów pożyczkowych i ubezpieczeniowych; Doradzał przy ujednoliceniu zasad wypłaty świadczeń pracowniczych i optymalizacji czasu pracy pracowników; zapewniał doradztwo prawne w procesie rekrutacji i zatrudnienia wewnętrznego. Pełnomocnik procesowy spółek i przedsiębiorców w sprawach gospodarczych i sprawach z zakresu prawa pracy. Doradza spółkom z udziałem Skarbu Państwa, w szczególności w obszarze HR, ładu korporacyjnego i zarządzania mieniem państwowym. Doświadczony trener oraz prelegent na licznych konferencjach i szkoleniach o zasięgu ogólnopolskim.
14:10
Przerwa
14:15
Organizacja współpracy między Członkami Zarządu, Radą Nadzorczą i działami kluczowymi dla zachowania ładu korporacyjnego
Zarządzanie ładem korporacyjnym – obowiązki Rady Nadzorczej oraz Członków Zarządu
Obowiązki sprawozdawcze Zarządu i Rad Nadzorczych oraz dostęp do informacji
Rola kluczowych działów w zapewnieniu ładu korporacyjnego
Etyczne przywództwo, czyli ład korporacyjny w kontekście ESG
dr Michał Kaczmarski
Kaczmarski-Legal & Compliance Hub
dr Michał Kaczmarski, Adwokat, Kaczmarski-Legal & Compliance Hub
Michał Kaczmarski, doktor nauk prawnych, adwokat, przez wiele lat współpracował z firmami doradczymi tzw. Wielkiej Czwórki w ramach zespołów Audytu Śledczego (Forensic) lub Zarządzania Ryzykiem uczestnicząc w projektach obejmujących zagadnienia z obszaru prewencji, detekcji oraz badania przypadków nadużyć gospodarczych, w szczególności oszustw, korupcji, prania pieniędzy oraz naruszenia międzynarodowych sankcji gospodarczych przez osoby z grona kadry kierowniczej przedsiębiorstw. Michał pełnił też rolę compliance oficera w innowacyjnej firmie farmaceutycznej oraz prezesa Krajowej Organizacji Weryfikacji Autentyczności Leków (KOWAL). Michał jest również adiunktem i kierownikiem Studiów Podyplomowych pt. Audyt Śledczy, Rachunkowość i Kontrola w SGH Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
15:30
Przerwa
15:35
Właściwe przygotowanie organizacji do raportowania ESG
Przegląd prawnych regulacji i obowiązków z nich wynikających
Pozyskiwanie i wymiana niezbędnych informacji – analiza istotności
Raportowanie ESG w praktyce – standardy, modelowe sprawozdania
Korzyści z właściwego przygotowania organizacji do raportowania ESG
Odpowiedzialność zarządcza
Dobre praktyki – case study na podstawie dobrze przygotowanych sprawozdań
Radosław Lewandowski
Stock Spirits Group
Radosław Lewandowski, Group ESG Manager, Stock Spirits Group
Odpowiedzialny za zagadnienia zrównoważonego rozwoju (ESG) w Stock Spirits Group operującej w 9 krajach europejskich. Posiada ponad 16 letnie doświadczenie w zarządzaniu ryzykiem, compliance, wdrażaniu ESG i standardów etycznych, prowadzeniu postępowań wyjaśniających i promowaniu bezpieczeństwa kluczowych dla zrównoważonego rozwoju organizacji. Absolwent Politechniki Gdańskiej, studiów Executive MBA GFKM i Uniwersytetu Gdańskiego oraz studiów podyplomowych Szkoły Głównej Handlowej w zakresie audytu śledczego. Certyfikowany ESG Officer (A-E/S/G – O), Compliance Expert (ACE, ACO) oraz Certyfikowany Menedżer Ryzyka. Wcześniejsze doświadczenie zawodowe zdobywał w Grupie Kapitałowej PKP Energetyka oraz w Energa-Obrót S.A.
17:00
Zakończenie I dnia
Dzień 2
8:45
Rejestracja Uczestników
9:00
Business Judgement Rule - proces zarządzania ryzykiem biznesowym i jego granice
Jakie decyzje wiążą się z ryzykiem odpowiedzialności?
Niedochowanie należytej staranności – znaczenie prawne
Jak ograniczyć ryzyko przy podejmowaniu decyzji
Ryzyko prawne a ryzyko gospodarcze
Granice dopuszczalnego ryzyka gospodarczego
Zasady zarządzania ryzykiem na podstawie norm ISO 31000 i ISO 31022
Jarosław Ostrowski
Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy
Jarosław Ostrowski, Radca Prawny, Wspólnik Zarządzający, Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy
Associate w praktyce Commercial kancelarii Bird & Bird. Doradza klientom w kwestiach prawnych związanych z technologią. Zajmuje się obsługą prawną polskich i międzynarodowych przedsiębiorców m.in. w zakresie umów IT oraz wdrażania polskich i unijnych regulacji technologicznych, w szczególności w zakresie cyberbezpieczeństwa i sztucznej inteligencji.
10:30
Przerwa
10:40
Odpowiedzialność karna Członków Zarządu i Rad Nadzorczych
Kto i za co ponosi odpowiedzialność – analiza przypadków podlegających karze
Zakres odpowiedzialności prawnokarnej członków organów Spółek Skarbu Państwa
Metody minimalizacji ryzyka odpowiedzialności karnej
Jak zachować się w przypadku postępowań? – Kontrola, przesłuchanie, aresztowanie
Praktyczne metody wyłączenia odpowiedzialności karnej kluczowych osób zarządzających spółkami
Michał Szałas
Kancelaria Adwokacka Szałas - Legal
Michał Szałas, Adwokat, były prokurator ds. gospodarczych, Kancelaria Adwokacka Szałas - Legal
Specjalizuje się w prawie ochrony konkurencji, zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, prawie karnym gospodarczym i rozwiązywaniu sporów. Doradza czołowym polskim przedsiębiorcom m.in. z branży FMCG, energetycznej i bankowej w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów. Reprezentuje klientów w postępowaniach przed Prezesem UOKiK. Prowadzi sprawy karne gospodarcze dotyczące tzw. white-collar crimes, reprezentując zarówno oskarżonych, jak i pokrzywdzonych przedsiębiorców. Ma doświadczenie w prowadzeniu postępowań z zakresu ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa przed organami ścigania i sądami powszechnymi. Reprezentował klientów w sprawach dotyczących m.in. przestępstw niegospodarności menedżerskiej, przekroczenia uprawnień funkcjonariuszy publicznych, zarzutów korupcyjnych i pokrzywdzenia wierzycieli. Prowadził też sprawy o ochronę dobrego imienia przedsiębiorców (w tym na drodze karnej). Doradzał w sporach dotyczących oznaczeń produktów wprowadzających klientów w błąd, utrudniania dostępu do rynku i nieuczciwej reklamy. Wspierał przedsiębiorców w postępowaniach przed Prezesem UOKiK z zakresu naruszeń zbiorowych interesów konsumentów, nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej, porozumień ograniczających konkurencję i nadużywania pozycji dominującej. Doświadczenie zawodowe zdobywał w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz w kancelariach zajmujących się prawem konkurencji i prawem karnym gospodarczym. Autor artykułów naukowych oraz komentarzy do mediów dotyczących bieżących wydarzeń z dziedziny prawa ochrony konkurencji i konsumentów.
11:40
Przerwa
11:45
Audyt nieprawidłowości w Spółkach Skarbu Państwa
Przebieg i wnioski z perspektywy eksperta – case study
Barbara Ciemała
Audit4You
Barbara Ciemała, audytor śledczy, Audit4You
Aktywność zawodowa
Ekspertka ds. bezpieczeństwa finansowego biznesu, audytorka wewnętrzna, audytorka śledcza, kontrolerka i biegła sądowa z zakresu ekonomii śledczej przy sądach okręgowych w Warszawie, Katowicach oraz Bydgoszczy;
Od 2017 r prowadzi firmę Audit4You, wraz ze swoim zespołem analityków wydaje opinie i wykonuje analizy z ekonomii śledczej w najwiekszych sprawach gospodarczych w kraju, wykonuje opinie i analizy ekonomiczne dla kancelarii prawnych oraz dla osób prywatnych;
Przeprowadza audyty śledcze środków publicznych w Ministerstwach w zakresie celowości i gospodarności ich wydatkowania.
Jest doradcą biznesowym w zakresie bezpieczeństwa finansowego biznesu zapewnia wsparcie w dziedzinie zgodności działania, czyli finansowego compliance oraz zapobiega nadużyciom w organizacjach;
Wykonuje audyty śledcze w spółkach oraz innych podmiotach gospodarczych (portfolio na stronie www.audit4you.pl);
Pełni stałą funkcję audytora wewnętrznego w jednostkach podległych MSWiA oraz JST;
Specjalizuje się w audytach i kontroli finansowej, rachunkowości spółek, rachunkowości podmiotów publicznych, kontroli i analizach wykorzystania środków publicznych i dotacji.
Doświadczenie
Posiada ponad 25 letnią praktykę zawodową jako audytorka i kontrolerka takich organów państwowych jak Najwyższa Izba Kontroli, Urząd Kontroli Skarbowej, Śląski Urząd Wojewódzki i Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;
Współtworzyła ustawę o kontroli w administracji rządowej, jak również jest prekursorem zmian wdrażanych w kontroli w administracji rządowej;
Posiada praktykę w zarządzaniu zmianą i wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań w dużych organizacjach sektora prywatnego oraz publicznego;
Posiada również praktyczną, wieloletnią i bardzo zróżnicowaną wiedzę zarządczą w zakresie zarządzania zespołami profesjonalnych kontrolerów i audytorów oraz zespołem projektowym w realizacji rządowego projektu “obywatel.gov”.
Aktywność dodatkowa
Członek polskiego Stowarzyszenia ACFE – Ekspertów ds. Przeciwdziałania Oszustwom, Nadużyciom Gospodarczym i Korupcji, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce Oddział Okręgowy w Warszawie oraz członek IIA Instytutu Audytorów Wewnętrznych Polska;
Szkoleniowiec i trener dla grup audytorów, kontrolerów i prokuratorów, w zakresie audytu śledczego, analizy dokumentacji finansowej, gromadzenia materiału dowodowego w postępowaniach przygotowawczych;
Aktywnie współpracuje z Ministerstwem Finansów szkoląc audytorów wewnętrznych w JSFP;
Współpracuje z Wydziałem Prawa Uniwersytetu Śląskiego.
12:45
Przerwa lunchowa
13:30
Naruszenia reguł konkurencji i postępowania UOKiK dotyczące Grup Kapitałowych
Przepisy antymonopolowe i ich znaczenie dla grup kapitałowych
Podejrzenia naruszenia prawa konkurencji – minimalizacja ryzyka, regulacje prawne
Odpowiedzialność Grup Kapitałowych za praktyki ograniczające konkurencję: odpowiedzialność spółek-matek
Kary za praktyki ograniczające konkurencję – przegląd najnowszych decyzji Prezesa UOKiK
dr Katarzyna Menszig-Wiese
Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy
dr Katarzyna Menszig-Wiese, LL.M, Radca prawny, Managing Associate, Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy
Katarzyna jest członkiem zespołu prawa konkurencji. W kancelarii zajmuje się m.in. identyfikacją ryzyka antymonopolowego, opiniowaniem i korektą umów B2B, także pod względem zgodności z wymaganiami przepisów o zatorach płatniczych, wzorców umów konsumenckich i regulaminów, przygotowywaniem pism w postępowaniach prowadzonych przed Prezesem UOKiK, prowadzeniem szkoleń, a także oceną wykorzystywania nowych technologii w biznesie pod kątem zgodności z prawem konkurencji. Katarzyna wspiera nadto swoją wiedzą przedsiębiorców uczestniczących w konsultacjach społecznych projektów aktów prawnych i opracowuje analizy ich wpływu na sytuację uczestników obrotu. Obsługuje klientów m.in. z branży FMCG, paliwowej, e-commerce i modowej. Z kancelarią współpracuje od roku 2013, od czerwca 2019 jako radca prawny. Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. podczas stażu w Komisji Europejskiej w Brukseli w roku 2015.
14:45
Przerwa
14:50
Zarządzanie cyberbezpieczeństwem
Krajobraz zagrożeń i najnowsze trendy w regulacjach cyberbezpieczeństwa – NIS2, DORA, CRA.
Odpowiedzialność organów zarządzających za zarządzanie ryzykami zw. z cyberbezpieczeństwem
Incydenty ransomware i wycieki danych – zarys procedury działania i rola zarządu
Odpowiedzialność prawna za skutki incydentu – sprawcy, pracownicy czy zewnętrzni dostawcy
Jakub Barański
Wardyński i Wspólnicy Sp.k.
Jakub Barański, Adwokat, Partner,, Wardyński i Wspólnicy Sp.k.
Od blisko 10 lat zajmuje się cyberbezpieczeństwem. Doradza zarówno w aspektach regulacyjnych, jak i transakcyjnych oraz pomaga w kompleksowym zarządzaniu skutkami cyberincydentów. Realizował audyty i badania jednostek z sektora prywatnego i publicznych w zakresie zgodności z wymogami ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeńswa. Reprezentuje klientów w postępowaniach karnych, cywilnych i administracyjnych związanych ze skutkami cyberincydentów takich jak ransomware i leakware, business email compromise, phishing (odpowiedzialność banków za nieautoryzowane transakcje i odpowiedzialność administratorów internetowych giełd kryptowalut za utratę środków), ICO fraud, czy military romance scam. Wyróżniony w rankingu Legal 500 (2022 i 2023) za doświadczenie w sprawach związanych z cyberprzestępczością oraz white-collar crime.